Zlepšite kvalitu svojho spánku

Kvalitu svojho spánku môžete zlepšiť tým, že sa budete budiť prirodzene. Človek, ako sa zdá, nie je stavaný na to, aby sa prebúdzal znenazdania, v tme, hlukom, náhlym zvonením, pípaním alebo zvukmi podobnými siréne. Naši predkovia sa totiž každodenne prebúdzali prirodzene a jemne, súčasne s vychádzajúcim slnkom.

[columns autocols=“2″]
[dropcap type=“2″]R[/dropcap]ozoznávame rozdielne stupne spánku, vrátane hlbokého spánku a tzv. REM fázy, ktorú telo využíva pre svoju regeneráciu a omladzovanie. Ľudské telo je stavané na to, aby sa prebúdzalo v priebehu ľahkého spánku – a to buď predtým, než príde hlbší spánok (napr. po krátkom zdriemnutí), alebo až po fáze hlbokého alebo REM spánku, kedy už prebehla regenerácia a nastala opäť ľahká fáza.

Prebudenie počas hlbokého spánku býva príčinou malátnosti, unavenosti a iba čiastočného zotavenia z napätia alebo stresu z predchádzajúceho dňa. V priebehu dňa to potom so sebou spravidla prináša zahmlenie v mysli, či boľavé a unavené svaly.

Spánok teda nie je iba jednoduchý proces, ktorý sa v nás v noci odohráva. Rozlišuje sa 5 hlavných fáz spánku a v priebehu noci prebiehajú cykly obsahujúce tieto fázy. Každý tento cyklus trvá približne 90 minút. Fázy 1 a 2 bývajú označované ako ľahký spánok, fázy 3 a 4  ako hlboký. Piata fáza bola pomenovaná ako REM (rýchle očné pohyby – rapid eye movement) počas ktorej prebiehajú aj naše sny. Ak sa zobudíte počas ľahkého spánku, vstávate potom oddýchnutí a cítite sa dobre. Ak ste ale prebudení v priebehu hlbokého spánku, cítite sa malátni a máte chuť v spánku ešte pokračovať (na budíku možno máte pre tento účel tlačidlo „snooze“).

Bežné budíky umožňujú nastavenie presného času budenia, ale keď sa tak stane, môžete byť práve v akejkoľvek fáze spánku. Príroda ale nikdy neurčovala, že by sme sa mali prebúdzať v priebehu hlbokého spánku!

V japonskom Národnom inštitúte zdravia pracujúcich bola vykonávaná štúdia s dobrovoľníkmi, ktorí boli náhle budení z hlbokého spánku – prejavilo sa to u nich zvyšovaním krvného tlaku i frekvencie tepu.

Budíky nás vo všeobecnosti vystavujú zvýšenej stresovej záťaži. Ich náhly zvuk spúšťa v tele stresovú odozvu „bojuj alebo utekaj“, dvíhajúcu hladinu adrenalínu. Aj keď je takéto budenie na jednej strane užitočné z dôvodu nášho včasného príchodu do zamestnania, na druhej strane v nás pretrváva celé dni, týždne až mesiace stav aktivácie a tento nakoniec môže viesť až k chronickému stresu.

Vedci zistili, že ak sú ľudia prebudení v priebehu hlbokého spánku, máva to následky na ich krátkodobú pamäť, kognitívne schopnosti a dokonca aj na zručnosť v počítaní. Tieto závery boli tento rok publikované v magazíne The Journal of the American Medical Association.

Prirodzené prebúdzanie je pre telo oveľa šetrnejšie. Učte sa radšej prebúdzať v stanovenú dobu za pomoci vnútorných hodín vášho tela. Navyknite si na pravidelnosť v ukladaní sa do postele a cvičte sa vo vstávaní v určitý čas bez budíka.

Optimálne je každý večer chodiť spať v rovnakú hodinu a dovoliť si spánok taký dlhý, pokiaľ sa prirodzene nezobudíte. Žiadny budík! Ak sa vám podarí dodržiavať stále rovnaký čas pre zaspávanie a prebúdzať sa prirodzene, možno tak nájdete svoju cestu, ako sa zbaviť únavy a prídete až k takému spánkovému rozvrhu, ktorý pre vás bude ideálny.
[/columns]

Zdroj: Naturalnews.com ~ Foto: Shutterstock.com

Súvisiace články

Aký je Váš názor?