Väčšina ovocných džúsov je zdravá asi rovnako ako limonáda

Keď stojíme pred voľbou zdravého nápoja, bude väčšina ľudí zrejme súhlasiť s tým, že ovocný džús je lepšou voľbou ako limonáda alebo káva. Veď džúsy sa predsa vyrábajú z ovocia, a teda musia byť zdravé, že áno?! Mnoho odborníkov sa však teraz zhoduje na tom, že kvôli priemyselnému spracovaniu a pasterizácii obsahuje väčšina džúsov len stopy výživných látok, ktoré by mohli mať v pôvodnej podobe a že teda nie sú omnoho zdravšie ako perlivá limonáda z plechovky.

Autor: Ethan Huff ~ Zdroj: NaturalNews.com ~ Foto: Shutterstock.com

[columns autocols=“2″]
[dropcap type=“2″]U[/dropcap]kázalo sa, že pohár ovocného džúsu zvyčajne obsahuje viac kalórií než limonáda. Veľa džúsov máva veľmi vysoký obsah fruktózy – jednoduchého cukru, ktorý sa dáva do súvislosti s obezitou, pretože si ho telo ľahko mení na tuky. A hoci je fruktóza v ovocnom džúse prirodzená (v porovnaní s toxickou fruktózou z kukuričného sirupu, používaného na sladenie limonád), aj táto prírodná fruktóza smeruje v tele k pečeni, kde sa rýchlo metabolizuje.

Kus čerstvého ovocia býva bohatý na vlákninu, antioxidanty a ďalšie životne dôležité výživné látky, ktoré spolupôsobia navzájom a dávajú telu výživu. Avšak väčšina ovocných džúsov bola počas priemyselného spracovania zbavená týchto zložiek a výsledkom je džús, ktorý má veľa cukrov, ale málo nutričných zložiek. Napríklad taký pohár jablkového džúsu obsahuje množstvo fruktózy zodpovedajúce 6 jablkám, žiadnu vlákninu a trochu drene, ktorá má pomáhať telu k asimilácii cukru. Výsledkom je potom prebytok cukru, ktorý zaplavuje pečeň a zvyšuje tak riziko cukrovky a srdcového ochorenia.

Niektoré džúsy, ako je napríklad ten, ktorý sa vyrába z hrozna, môžu obsahovať rozumné množstvo antioxidantov a polyfenolov, čo z nich robí lepšiu voľbu než limonáda – s ohľadom na prirodzene sa vyskytujúce živiny. Obsah živín sa však veľmi znižuje s ohľadom na dobu, ktorá uplynie medzi zberom ovocia a vkladaním hotového džúsu do chladničky. A pretože mnoho džúsov sa produkuje z koncentrátov, ich obsah vitamínov a minerálov je ešte ďalej degradovaný.

Naopak čerstvo pripravené džúsy sú oveľa vhodnejšie ako koncentráty z obchodu, pretože majú svoj kompletný nutričný obsah a je v nich čiastočne aj dužina a ďalšie zložky, ktoré bývajú z komerčných džúsov obvykle odfiltrované. Čerstvé šťavy bývajú tiež bohaté na živé enzýmy, ktoré napomáhajú tráveniu a pomáhajú k vzniku silného imunitného systému. Ako doplnok k pestrej a čerstvej strave je čerstvý džús skvelou voľbou pre zabezpečenie dobrého zdravia.

Výroba kombinovanej šťavy z ovocia a zeleniny je ešte lepšia. Je to výborný spôsob, ako obmedziť príjem cukru z ovocia a získať širší rozsah vitamínov, minerálov, výživných látok a enzýmov.

[/columns]


Súvisiace články

Aký je Váš názor?