Šesť vecí, ktoré môžete urobiť pre svoje zdravie

Všetci sme už niekedy počuli rady pre lepšie zdravie. Máme sa viac venovať pohybu, nefajčiť, jesť menej červeného mäsa a viac ovocia a zeleniny. Štúdie však i naďalej ukazujú, že ľudia to nerobia. Celá naša spoločnosť sa stáva stále viac obéznejšia a sedavejšia.

Autor: Timothy B. McCall, M.D. ~ Zdroj: Drmccall.com~ Foto: Shutterstock.com

[columns autocols=“2″]
[dropcap type=“2″]Ja[/dropcap] mám dojem, že problém spočíva hlavne v tom, že od ľudí žiadame príliš veľa – hlavne, keď prihliadneme k tomu, akí sú mnohí zaneprázdnení. A tak sa tentoraz zmienim len o niekoľkých jednoduchých veciach, ktorým sa môžete venovať, aby ste žili o niečo zdravšie.

Problém spočíva hlavne v tom, že od ľudí žiadame príliš veľa – hlavne, keď prihliadneme k tomu, akí sú mnohí zaneprázdnení. A tak sa tentoraz zmienim len o niekoľkých jednoduchých veciach, ktorým sa môžete venovať, aby ste žili o niečo zdravšie.

1. Doplňte si ovocie k vašim ranným cereáliám
Pravidelní čitatelia mojich príspevkov už vedia, že nie som proti nízkym dávkam antioxidantov (a sám ich tiež užívam), ale že zároveň pokladám popisy ich prínosov za veľmi nadhodnotené. Som ale veľkým zástancom konzumácie ovocia a zeleniny, ktoré sú bohaté na prírodné antioxidanty a na ďalšie prospešné fytochemické zložky. Ako ich získať viac? Jednou z ciest je pridať kusy ovocia do misky s cereáliami alebo k pečivu, ktoré ráno jete. Ja si napríklad v lete pridávam polovicu banánu, polovicu broskyne a za hrsť čučoriedok k rozdrvenej pšenici.

2. Nevyhýbajte sa schodom
Nie je vždy ľahké nájsť si počas týždňa čas pre tri alebo štyri polhodiny cvičenia aerobiku, ktoré odporúčajú odborníci. Posledné výsledky však dokazujú, že i kratšie časové úseky cvičenia zaradené do každodenného života by mohli mať rovnaké prínosy. A tak vyjdite do schodov miesto toho, aby ste sa viezli výťahom, odložte golfový vozík a noste si sami svoju výstroj, alebo zaparkujte svoje auto o niečo ďalej a prejdite zostávajúcu vzdialenosť pešo.

3. Pite menej kávy a viac čaju
Príliš veľa kávy a ďalších kofeínových nápojov môže spôsobiť problémy so žalúdočnými vredmi, úzkosť a nespavosť. Čaj taktiež obsahuje kofeín, avšak v menšej miere ako káva. Navyše čierny čaj a obzvlášť zelený čaj obsahuje prírodné antioxidanty, ktoré môžu pomôcť obmedziť zápaly alebo poslúžiť ako prevencia proti nádorom a srdcovým chorobám.

4. Vypínajte televíziu
Ľudia majú sklony uchyľovať sa k televízii, keď sa cítia znudení, osamotení, alebo v depresii. Štúdie však dokazujú, že sledovanie televízie v skutočnosti ešte zhoršuje tieto negatívne pocity. Keďže televízia je tiež dôležitým médiom pre marketing, diváci si nechávajú nahovárať, že potrebujú nakupovať viac vecí, aby boli šťastní. Ak predsa len nájdete zopár relácií, ktoré chcete sledovať, zvážte, či by nebolo vhodné pred prijímač umiestniť posilňovací prístroj, alebo si pripraviť namáhavejšiu prácu. Týmto spôsobom aspoň dokážete dobre využiť čas.

5. Nahradzujte mäso sójovými produktami
Obzvlášť červené mäso máva vysoký obsah tuku a prispieva k vzniku mnohých chorôb, počnúc srdcovými ťažkosťami až k črevným nádorom. Jeho náhrada za sójové výrobky ako tofu alebo tempeh je určite zdravšia, ale vyžaduje trochu väčšiu prácnosť pri varení a nie každý je ochotný prijať inú chuť. Pre tých, ktorí nemajú dosť času alebo energie, je však k dispozícii veľký rad potravinových náhrad. Obchody so zdravou výživou a aj mnoho supermarketov ponúka sortiment ako napríklad hot dogy, hamburgery a párky, ktoré sú vyrobené zo sójového proteínu. (Mojou obľúbenou náhradou hamburgeru je Boca Burger).

6. Smejte sa tomu
Zmysel pre humor nielenže činí život radostnejším, ale je tiež dobrý pre vás. Norman Cousins vo svojej knižke Anatomy of an Illness popisuje, ako mu „terapia smiechom“ umožnila prekonať oslabujúce autoimunitné ochorenie. Posledná štúdia dokazuje, že zmysel pre humor zrejme pomáha proti chorobám srdca. Navrhujem preto čítať knižku alebo si požičať film z produkcie Marx Brothers – či čokoľvek iné, čo vás rozosmeje.
[/columns]


Súvisiace články

Aký je Váš názor?